Alle virksomheder står foran eller midt i væsentlige strategiske beslutninger. Digitalisering ændrer ikke kun dialogen med kunderne, men også hvordan medarbejderne arbejder. Ny værktøjer til samarbejde mellem medarbejdere, kunder og leverandører betyder, at mange af dine kolleger vil komme til at arbejde med andre opgaver, end de gør i dag. Nogle funktioner skal måske flyttes ud af virksomheden, og det er sandsynligvis dig, der har en del af ansvaret for, at denne omstilling lykkes.
Der er det vigtigt at identificere forbedringsområder, der er store nok til at give jer hastighed og fremdrift, men som samtidig ikke er større, end af de kan gennemføres.
"At turde spørge" er også en færdighed
Modeordene – de såkaldte 'buzzwords' – svirrer rundt i luften, og det er nemt at lukke ørerne og håbe, det går over. Så er vores anbefaling at spørge.
– Er vi dygtige nok, og er vi klar til mobilitet, brugertilpasning, blockchain og f.eks. bots?
– Er vi forandringsparate nok alene, eller skal vi samarbejde med nogen, der kan hjælpe os med at opbygge en innovationskultur baseret på, hvem vi er?
I skal erstatte de nuværende trafikdrivere ved at gøre jer relevante på nye måder
Din kundes vigtigste opgave er givetvis ikke at købe tjenesteydelser eller produkter af dig, men snarere mere almindelige opgaver såsom at holde styr på privatøkonomien, finde tid til de daglige gøremål, planlægge alderdommen og generelt have succes på jobbet eller andre steder.
Hvis I skal lykkes, skal I bruge digitaliseringen til at gøre jer relevante og værdifulde, når kunderne skal udføre deres vigtigste opgaver. I skal vise, at I forstår både den fysiske verden, og hvordan kundernes verden ændrer sig gennem digitaliseringen. I skal blive sikrere på, at I forstår, hvordan I kan tjene pengene, og hvordan teknologien kan arbejde for kunderne.
De tre kundeudfordringer, som medarbejderne skal kunne bidrage til
I bund og grund skaber digitalisering værdier, ved at man kommer med nye ideer, der brugertilpasser og skaber nye arenaer for samarbejde og forbinder udbud og efterspørgsel mere effektivt.
- Kunderne efterspørger tilpassede eller nye forretningsmodeller, der forbinder dem tættere med jer.
- Kunderne står stærkere med hensyn til informationsindsamling; dette ændrer købsprocessen, og I er nødt til at bruge digitaliseringen til at være til stede i denne proces.
- Kundens 'benchmark' er nu globalt; både i forhold til teknologi og det, I laver.
I skal udvikle nye værktøjer, når medarbejderne skal konvertere til en ny verden
I vil få nye konkurrenter, I vil få nye kanaler, og kunderne vil købe tjenesteydelser og produkter på nye måder. Når I skal løse samspillet mellem systemer, kunder og medarbejdere, drejer det sig om at indsamle data, fortolke data og brugertilpasse dialogbokse baseret på dette.
Det hjælper kun lidt med formodet kundeindsigt; man er nødt til at have reel kundeindsigt
Opbygning af et brand handler nu om oplevelser; ikke reklame. Der skal udvikles mere komplekse kunderejser, og I skal være til stede på de nye konkurrencearenaer.
- Sociale platforme
- Selvbetjente løsninger – portaler
- Brugergenereret indhold – markedsføring, indhold, tjenester og produkter uden problemer gennem digitale kanaler og samarbejdspartnere.
- Individualisering og brugertilpasning for at være til stede under hele kundens rejse
- Distributører og platformsejere sidder med magten i en stadig mere digitaliseret verden
Hvordan skal digitalisering sikre jer en klar position?
Med digitalisering kan I strømline, nytænke, udbygge og sikre en klar position og opbygge et samarbejde og en kanalstrategi, der understøtter forretningsstrategien og værdiforslaget. Mekanismerne bag opbygningen af en mærkevare er de samme, men kanalerne ud til målgrupperne er flere og mere komplekse. Også her drejer det sig om at indsamle data, fortolke data og brugertilpasse dialogbokse baseret på dette.
De rigtige svar ligger som regel et sted mellem den mest visionære futurist og den mest konservative og etablerede forretningsmand. Derfor tror vi, at I får succes, hvis I fokuserer på disse syv områder:
- Definere nogle must-win battles
- Ejerskab af digitalisering på et strategisk niveau
- Etablere plads til at skabe ensartede kundeoplevelser på tværs af den digitale og den virkelige verden
- Bruge data til at aktivere og styrke salgsorganisationen
- Tæt sammenhæng i alle processer mellem back og front for at få bedre indsigt og beslutninger
- Etablere en kultur, der er forankret i innovation og gennemførelse
- Vilje til at ændre organisationsstrukturen og KPI'er for at understøtte digitale ambitioner
Vi anbefaler også dette link til mere sommerlæsning:
Knowit on Tomorrow – The Summer Edition.