Konkrete indspil for, at I størst mulig grad
skal have succes med Content Marketing
Content Marketing møder den hårde virkelighed i sociale medier
Når virksomheder optræder i sociale medier møder deres selvbillede ofte en meget hård virkelighed. I dette univers kender hverken indbyggerne til eller »liker« din virksomhed på samme måde, som dem der arbejder i den. Antal interaktioner og rækkevidde er som regel ikke ret imponerende. Hvorfor? Jo, det er her dit indhold møder kanalernes og modtagernes hårde virkelighed.
Hvorfor gøre det vanskeligt?
Som sædvanlig er der ingen nemme svar på vanskelige spørgsmål. Der er alligevel nogle grundregler og antagelser, som kan bruges. Ofte er virksomheder lidt for formelle og forretningsmæssige i deres indlæg. Og det bliver for ofte pinligt, når uprofessionelle aktører forsøger at være folkelige. Det bedste er at tænke, at man skal prøve at forklare komplekse sammenhænge så enkelt som muligt. Det er en kunst i sig selv.
Hvordan agerer du selv som privatperson på sociale medier?
Hvis du ser bort fra videoer med kattekillinger, hvad er du så interesseret i, og hvad plejer du at engagere dig i og dele? Det er et godt udgangspunkt. Du er måske en af de 90 procent på sociale medier, som stort set bare er passiv, og følger med den ene procent, der poster indlæg, og de ni procent, som interagerer aktivt med det, den ene procent poster. Det er generaliserende tal, men at starte med sig selv åbner nogle mentale døre, når det handler om dialogen rundt om godt indhold.
Brug ´kattekilling-princippet`
Du kan tænke på kattekillinger for at beskrive sociale medier og hvilket indhold, der fungerer. Før »likede« man billeder af kattekillinger, i dag »liker« man videoer af kattekillinger. Det handler om at underholde eller overraske modtageren. En pressemeddelelse leverer sjældent på den slags. Sænk barren for tonalitet, vær intelligent, morsom og personlig. Folk vil se en menneskelig side. Målet er at drive trafik til deres egne flader. Det er der, modtageren konverterer, og det er derfor indholdt skal bo på virksomhedens egne ejede flader.
Brug indsigt til at finde ud af, hvad dine kunder godt kan lide
Ofte er det smart at begynde med sig selv, men det kan også være en fælde, og indsigten, man kommer frem til, er kun formodet. Går I igennem CRM, marketing automation-systemet, Google Analytics, og interviewer kunder, får I meget større valid indsigt. Den kollektive mavefornemmelse, I havde, har måske udvandet indholdet, I producerer, tonaliteten er måske lidt defensiv og kedelig. Eller måske har I taget fejl af, hvad målgruppen er optaget af. Tjek ud, hvem der følger jer. Det er måske ikke de samme, som køber jeres varer. Måske er det kun medarbejdere og deres familier, som er følgere. Måske er det på tide at udtænke nyt indhold, som både løfter alle medarbejderne og skaber en bredere følgerskare.
Lad ikke la SoMe blive en losseplads for tilfældigt indhold
Sociale medier er ikke en kanal, hvor man kan klikke og klistre fra det man har, og lægge det rigtige ud. I har garanteret brug for en strategi for at lykkes. Strategien skal blandt andet tage højde for at inkludere opdateringer og algoritmer fra de store SoMe-aktører. Facebook besluttede for nylig, at de i større grad vil fremhæve opdateringer fra venner og familie i de forskellige feeds, på bekostning af indhold fra virksomheder som din.