Det handler om at indsamle adfærd, fortolke adfærd, designe ønskede løsninger og give kunde og forretning værdi. Vi får algoritmer, der tager form af selvledelse, og software, der tager beslutninger og lærer hen ad vejen.

Først og fremmest: internettet er meget mere end en browser

Internettet er også din Facebook- og SnapChat-app, dit Apple Watch og meget snart også dit køleskab. I dag forbruger vi næsten 70 procent af alle digitale medier på vores mobile enhed. På World Economic Forum i Davos tidligere på året forklarer Sheryl Sandberg, COO hos Facebook, at folk i udviklingslandene simpelthen har skiftet begrebet 'internet' ud med 'facebook'. De kommer ind i butikken og siger "Jeg skal have Facebook".

Det startede med Steve Jobs og introduktionen af​iPhone i 2007. Der sagde Jobs, at "This is a revolution of the first order!", og han slog budskabet helt fast med disse fire ord: "Internet in your pocket".

Det app-centrerede internet

I dag surfer folk ikke på nettet, men benytter i højere grad individuelle apps. Næsten 90 procent af den tid, vi bruger på mobilen, udgøres af aktiviteter i en app, og i 2019 vil 80 procent af alt indhold på internettet være video. Denne tendens er accelereret det sidste halvandet år. Facebooks Instant Articles og 'indbyggede videoafspiller' formidler nyheder, Apple introducerer sine Apple News, og SnapChats Discover samarbejder med avishuse, forlag og andre for at producere platform-eksklusivt indhold.

Facebook er måske den aktør, der har fået mest ud af dette skift fra internet til "Walled garden"-platforme (indhegnede haver). Facebooks vækst i mobil indtjening er også et resultat af det store skift fra at annoncere på nettet til at annoncere i sociale medier og på mobile platforme.

"I 2019 vil 80 procent af internettrafikken være video."

Bliver livestreaming det næste store indholdsformat?

I 2015 købte Twitter livestreaming-appen Periscope; som i dag er integreret med Twitter. I år har vi set Facebook lancere sit Facebook Live og opmuntret berømtheder og virksomheder til at bruge denne teknik. New York Times skrev for nylig, at Facebook Live er et af Facebooks højest prioriterede initiativer. Her ser de en mulighed for at få dynamikken i live tv ud på internettet og ganske enkelt demokratisere det. Nu kan alle, der har en iPhone med en Facebook-app, blive 'livestream'-stjerne.

Internet of Things, IoT – Tingenes internet; dit vigtigste økosystem

Alt hænger sammen i dette nye økosystem. Alle vores gadgets og enheder kommunikerer indbyrdes. Tingenes internet kan meget mere end at sikre, at din laptop, din smartphone og måske dit ur er synkroniseret. De fleste af installationerne i en normal husholdning er allerede blevet en del af Tingenes internet. For eksempel Googles Nest-program, der omfatter smarte termostater, alarmer og kameraer. Ideen er, at alle dine enheder skal kommunikere i samme netværk. I dag kradser marketingfolk kun i overfladen af, hvad der er muligt at opnå med tingenes internet. Personligt kunne jeg godt forestille mig, at når jeg er stået ned af badevægten, får jeg en meddelelse på min mobiltelefon fra Hennes & Mauritz, som anbefaler mig et nummer større boksershorts.

Kontakt os
Stine Reesen
CEO, Knowit Experience København
Kontakt mig
Kontakt mig

IoT

World Economic Forum mener, at et modent IoT vil generere over 14 mia. dollars inden 2030. Cisco forudsiger, at der vil være mere end 50 mia. tilsluttede enheder inden 2020, mens Intel hævder det vil være 200 mia. Et 2-tal med 11 nuller.

"Hver dag bruger vi omkring 3 timer på mobiltelefonen, og du tjekker den ca. 150 gange om dagen."

Det globale slag mellem internetgiganterne

Det, der driver denne tendens, er kampen mellem internetgiganterne – Facebook vs Google, Google vs Apple osv. Mens Googles domæne er det åbne net, har Facebook og Apple investeret i et internet styret af apps.

For dig og andre virksomheder, der markedsfører produkter og tjenester, betyder dette kun flere tilgængelige data. Eftersom apps og sensorer kortlægger alt, hvad vi gør, kan du få ekstremt detaljerede kundeprofiler. Skræmmende? Ja, men for virksomheder, der jo anvender tingenes internet-universet, er mulighederne for optimeret shopping den rene himmel for datadrevet markedsføring.

I Kina er den vigtigste internetplatform WeChat, i Japan er det Line, og i Sydkorea er det KakaoTalk. Faktisk er det i det meste af verden chat-apps som disse, der ud over Facebook Messenger er dominerende. Derudover har SnapChat for nylig markeret sig som en stor udfordrer og en app, alle må have sammen med LinkedIn, Instagram, Twitter og WhatsApp. Den sidste er for en sikkerheds skyld blevet opkøbt af Facebook.

Med hensyn til Messenger handler det om langt mere end indhold. Både KLM og Uber har allerede integreret denne app i deres kundedialog.

Ved at bruge disse platforme etablerer virksomheder en personlig samtaletråd, der varer evigt. Teknologien i appen sikrer, at du altid kender historik og sammenhæng i en kunderelation, og brugeroplevelsen bliver problemfri og er kendetegnet ved, at der ikke er nogen friktion.

Internettet er stadig i sin vorden, og 5G vil revolutionere vores brug

Smartphones havde ikke ordentligt succes før 4G, og 'Wi-Fi overalt' medvirkede til, at vi i dag bruger mobilen som vores egen bærbare internetplatform. I løbet af et par år vil 5G kickstarte den næste fase; virtual reality, VR, og alternativ virkelighed.

Hvis du har prøvet det, var det sandsynligvis med Googles Cardboard, Facebooks Oculus eller Samsungs Gear. Hvad enten du ikke brød dig om det eller ikke var imponeret, kan du trygt gå de næste to-tre år i møde med bevidstheden om, at du stadig har en masse at se frem til. Som med de første smartphones er VR-headsettene i dag kun forløbere til, hvad branchen håber vil revolutionere både kommunikation og underholdning.

Det er her, den alternative eller udvidede virkelighed – augmented reality, AR – kommer ind i billedet. Ifølge Wall Street Journals teknologi-klummeskribent, Christopher Mims, er AR det samme for VR som mobilen blev for desktop-computeren. Der er en ting, der er konstant til stede, frem for den ting, du bare brugte en gang imellem. AR ligner VR, fordi det involverer teknologi, som du er 'iført', bortset fra at når det gælder AR, betyder det, at det du ser, også udsendes til verden omkring dig. Selvom AR-initiativet Google Glass kom lidt for tidligt og floppede, vil vi se, at giganterne vil kaste sig over nye opfindelser. Ifølge Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg vil AR kunne ændre verden lige så radikalt som smartphonen, og han har allerede en prototype på Ar-briller klar.

Men selv om Facebook og andre mener, at AR og VR vil erstatte tv og måske også mobilen, tror vi, at det er klogt at være forsigtig med at vurdere den fremtidige brug af AR og VR baseret på, hvad vi i dag oplever som udfordringer og muligheder inden for kommunikation. Når man ser på, hvor folk læser, ser og lytter til information, dvs. der hvor man er nødt til at være til stede, ligger Facebook rigtig godt til her i den vestlige verden. Messenger vil have en milliard brugere inden for få år, og Facebook har garanteret en plan for, hvordan både brugere og marketingfolk vil kunne udnytte dette. Ikke mindst eksperimenterer nyhedsmedierne med forskellige måder at formidle nyheder på via 'messaging'. For eksempel via Snapchat Discover. Facebook håber, Messenger bliver det mest benyttede værktøj til handel og kundeservice, og Facebook-ejede Instagram er allerede meget populært blandt markedsaktørerne.

Tv'et vil ikke forsvinde, men digitale annoncekroner vil allerede gå uden om tv i løbet af næste år. I løbet af 2020 vil vi se næste bølge i den digitale revolution – et internet, der er til stede på alle enheder, på folks hoveder og i mobile og sociale kanaler, ikke browsere. Sørg for at være blandt dem, der tager disse tendenser med sig.

Kontakt os
Stine Reesen
CEO, Knowit Experience København
Kontakt mig
Kontakt mig

Til toppen