Digital overeksponering og støj har gjort os mere kræsne, når det gælder tid og opmærksomhed. Inbound marketing – eller indgående markedsføring – er digitale metoder og værktøjer, der prækvalificerer personer, der eksponeres for din virksomhed gennem nyttigt, relevant og ikke mindst troværdigt indhold. Det kanalunivers, der benyttes, er primært blogs, søgemaskiner og sociale medier.

Som altid er det klogt at tænke mindre på, hvad I skal sælge, og mere på, hvilke udfordringer og behov dine kunder har. Ved at udvikle indhold, der adresserer dette, kan digitale værktøjer mere effektivt end tidligere finde vej til relevante personer. Sådan forbereder man i større grad langsigtet tillid og troværdighed.

Udtrykket 'Inbound' beskriver således en proces, hvor køberen og den potentielle kunde selv tager kontakt. I en indledende fase foregår denne dialog via e-mail og chat, før konsulenter og eksperter tager over. Med maskinlæring og AI bliver processen endda endnu mere omkostningseffektiv.

Kræsne målgrupper bestemmer selv, hvad de skal eksponeres for
Digital overeksponering og støj har gjort alle mere kræsne, når det gælder tid og opmærksomhed. Mange blokerer også for kommercielle meddelelser, og klassisk massekommunikation kan ikke konkurrere på pris, hverken når det gælder konvertering eller branding. Brugt rigtigt tilfører Inbound både empati og skræddersyet dialog. Derudover gør målbarhed og dokumentation dette omkostningseffektivt.

Inbound marketing gælder både B2C og B2B
Inbound er en effektiv måde for de allerfleste virksomheder at drive markedsføring og salg på, hvad enten I henvender jer til privatpersoner eller andre virksomheder. Allerbedst passer Inbound til virksomheder, der sælger komplekst sammensatte tjenester eller produkter over en vis værdi. Typisk strækker salgsprocesserne sig over en længere periode.

"To ud af tre forbrugere ignorerer al fremtidig markedsføring fra jer, hvis de bare én gang oplever at blive ramt af et ikke-relevant tilbud."

Alt for mange dummer sig, når de forsøger at skræddersy
En nylig undersøgelse fra Emarsys antyder, at mærkevarer fortsat fejler, når det drejer sig om at levere relevant markedsføring. Hjælpeløse forsøg på personlig tilpasning viser sig at have en direkte modsat virkning end den ønskede. I Storbritannien siger to ud af tre, at de ikke vil have med en mærkevare at gøre, som har sendt dem et såkaldt "hit or miss offer".

"Flere og flere forbrugere accepterer AI i markedsføring, så længe det giver en god kundeoplevelse."

Emarsys, 2018

Som følge af denne frustration er forbrugerne stadig mere positive over for brugen af AI. Otte ud af ti hævder, at de ved, at AI bruges som en del af deres købsoplevelse, og omtrent halvdelen af os siger, at de er tilfredse med mærkevarer, der benytter sig af AI-teknologi i stedet for mennesker, når det gælder at tilpasse oplevelserne. Og generelt ved vi, at B2B-købere nærmer sig de samme vurderinger.

Marketing automation bidrager til forbinde systemer og kanaler, når I kommunikerer
Med marketing automation giver du dine kunder relevant information baseret på data om, hvordan folk har ageret, når de besøger jer på digitale flader.

Alt handler om kundeoplevelse. Uanset hvor du møder de førende teknologimiljøer eller kommunikationshuse, er "CX" det seneste buzz. "Client Experience" eller "Customer Experience". At styre dette drejer sig om at håndtere digitale processer og software, som kommunikerer med kunder og kundeemner ud over at vurdere og generere kundeemner.

For at opnå dette skal I benytte et markedsføringsautomatiseringssystem, der både er baseret på dit websted, og som er tilknyttet et eksisterende CRM-system og sociale medier. Med et markedsføringsautomatiseringssystem kan du bedre give de besøgende på dit websted en skræddersyet oplevelse baseret på deres adfærd. Endvidere forsynes salgsafdelingen med bedre information om sine potentielle kunder. Der er mange programmer, der kan hjælpe dig med at udvikle dine digitale kundeforhold, og Knowit hjælper dig gerne med at navigere rundt i dem.

Knowit samarbejder med verdens førende aktør på Inbound
HubSpot er den dominerende platform for inbound marketing og dertil verdens hurtigst voksende softwarefirma. Knowit er Hubspot Platinum Partner og leverer alle relevante tjenester inden for HubSpots inbound marketing-metode. Metoden er baseret på en helhedsmæssig tilgang til kunderejsen eller købsprocessen, set fra virksomhedens perspektiv:

1. Tiltrække – Man bruger en kombination af søgning, digitalt indhold og sociale medier for at tiltrække potentielle kunder til deres hjemmesider

2. Konvertere – Gennem landingssider med relevante indholdstilbud (seminarer, kurser, rapporter, videoer, webinarer osv.) får man besøgende til at lægge deres kontaktoplysninger, hvorved de "konverteres" til kundeemner.

3. Sælge – Målrettet og fokuseret opfølgning på registrerede kundeemner baseret på brugerdata. Når den potentielle kunde viser en digital adfærd, der antyder, at de er klar til at blive kontaktet, overtager salgsafdelingen processen med personlig opfølgning, frem til at vedkommende er blevet kunde.

4. Begejstre – Fortsæt med at levere værdi ud over virksomhedens produkter og tjenester ved at tilbyde indholdsprodukter, der rammer kundens profil og interesser. Dette har som mål at medvirke til at gøre kunden til ambassadør for virksomheden, så vedkommende deler og omtaler dit indhold og dine produkter/tjenester på sociale medier og med venner og bekendte.

Kontakt os
Stine Reesen
CEO, Knowit Experience København
Kontakt mig
Kontakt mig

Til toppen