Digital overeksponering og støj har gjort os mere kræsne, når det gælder tid og opmærksomhed. Inbound marketing – eller indgående markedsføring – er digitale metoder og værktøjer, der prækvalificerer personer, der eksponeres for din virksomhed gennem nyttigt, relevant og ikke mindst troværdigt indhold. Det kanalunivers, der benyttes, er primært blogs, søgemaskiner og sociale medier.
Som altid er det klogt at tænke mindre på, hvad I skal sælge, og mere på, hvilke udfordringer og behov dine kunder har. Ved at udvikle indhold, der adresserer dette, kan digitale værktøjer mere effektivt end tidligere finde vej til relevante personer. Sådan forbereder man i større grad langsigtet tillid og troværdighed.
Udtrykket 'Inbound' beskriver således en proces, hvor køberen og den potentielle kunde selv tager kontakt. I en indledende fase foregår denne dialog via e-mail og chat, før konsulenter og eksperter tager over. Med maskinlæring og AI bliver processen endda endnu mere omkostningseffektiv.
Kræsne målgrupper bestemmer selv, hvad de skal eksponeres for
Digital overeksponering og støj har gjort alle mere kræsne, når det gælder tid og opmærksomhed. Mange blokerer også for kommercielle meddelelser, og klassisk massekommunikation kan ikke konkurrere på pris, hverken når det gælder konvertering eller branding. Brugt rigtigt tilfører Inbound både empati og skræddersyet dialog. Derudover gør målbarhed og dokumentation dette omkostningseffektivt.
Inbound marketing gælder både B2C og B2B
Inbound er en effektiv måde for de allerfleste virksomheder at drive markedsføring og salg på, hvad enten I henvender jer til privatpersoner eller andre virksomheder. Allerbedst passer Inbound til virksomheder, der sælger komplekst sammensatte tjenester eller produkter over en vis værdi. Typisk strækker salgsprocesserne sig over en længere periode.