Den digitale transformation betyder i praksis, at man udvikler smartere, enklere og billigere, kort sagt mere effektive forbindelser mellem udbud og efterspørgsel.
Det spekulerer vores kunder på
Undersøgelser viser, at et stort mindretal af virksomhederne føler, at de har styr på digitalisering i en grad, der hjælper dem til at adskille sig fra konkurrenterne.
- Er vi sikre på, at vi virkelig forstår, hvilken slags ændringer vi står over for?
- Kan hyperplatforme, og den dynamik, de skaber, være en trussel for os?
- Hvilke start-ups kan være en trussel for os? Hvordan kan vi overvåge dem alle?
- Har vi brug for at fokusere mere på de ændringer, vi forventer skal ske i vores branche, end på, hvem der prøver at tage vores plads i værdikæden?
- Jeg er ret overbevist om, at vi VIL blive væsentligt udfordret i de kommende år. Hvordan kan vi udfordre andre aktører i vores eller andres værdikæde?
- Hvem kan hjælpe os med at forstå sammenhængen mellem virksomhed, samfund, forbruger og digitalisering? Og se hele vores stak og innovere på den?
Har I smarte, enkle og billige forbindelser mellem udbud og efterspørgsel?
Det handler ikke om kun at oprette et e-handelswebsted, videreføre virksomheden på nettet eller at lave en app. Den form for fokus fører som regel til en masse forvirring, hvilket der er alt for mange eksempler på.
Det handler om at åbne nye markeder ved at reducere transaktionsomkostningerne og forbinde udbud og efterspørgsel mere effektivt.
Her er de signaler, du skal kigge efter
Din forretningsmodel er sårbar, hvis disse fire ting er gældende
- Kunderne er nødt til at krydssubsidiere andre kunder.
- Dine kunder er nødt til at købe hele produktet, når de egentlig kun ønsker en lille del af det.
- Dine kunder kan ikke få fat på dine varer, hvor og hvornår de ønsker det.
- Dine kunder får en brugeroplevelse, der ikke er i overensstemmelse med den globale best practice.
Din forretningsmodel er sårbar, hvis disse fire transaktionsudfordringer opstår
- høj grad af asymmetrisk information mellem kunder og leverandører
- høje søgeomkostninger
- gebyrer fra formidlere
- lange leveringstider for at gennemføre transaktioner
Forretningsmodellen kan være sårbare, hvis disse forstærkede værdiforslag tilbydes af andre
- Information eller sociale medier kan i høj grad berige dit produkt eller din tjenesteydelse.
- Du tilbyder et fysisk produkt, f.eks. termostater, som endnu ikke er tilsluttet
- Der går lang tid, fra kunderne køber produktet eller tjenesten, til de får det.
- Kunden skal selv af sted for at hente varen – for eksempel udlejningsbiler og dagligvarer.