At være ”digital” drejer sig om at gentænke, hvad I gør, og hvordan I gør det. Gentænke processer og forretningsmodeller ved hjælp af digitale teknologier og kombinere den fysiske og virtuelle verden. Digital er ikke en teknologi, men en tankegang.
Med digitaliseringen overføres også mere magt til kunden, som gerne vil være til stede i helt nye kanaler, forvente mere og afgive ordrer på nye måder. Desuden møder I nye konkurrenter, og alt det betyder ganske enkelt, at I må ændre måden, I er vant til at tænke på. Både ledelse og medarbejdere, kompetencer, kultur og teknologi skal spille sammen, med udgangspunkt i de muligheder, digitaliseringen giver, og kravene til nytænkning, som den repræsenterer.
Spørgsmålene, I skal stille jer selv.
• Forstår vi de ændringer, vi står overfor?
• Hvem kan være en trussel for os? Hvordan kan vi overvåge dem?
• Prøver nogen at tage plads i værdikæden?
• Hvordan kan vi udfordre andre aktører i vores eller andres værdikæde?
Hvad skal der gøres?
Ved stadig at vise vilje til at forbedre kundeoplevelsen udforsker I samtidig, hvordan I lindrer kundens smerter, og hvordan I kan overraske kunderne med nye tjenester i dag. Det er den bedste garanti for at have kurs mod betydelige forbedringer i kundeoplevelsen i morgen. Når man ser på egne tilbud og forretningsmodeller med nye øjne, forbereder man samtidig momentum for at skabe nye produkter og tjenester; ofte ved at udnytte nye data og grundige analyser.