Kend din kunde – som aldrig før
Det der med at ”sætte kunden i centrum” er efterhånden en lettere fortærsket floskel, som mange marketing- og salgsfolk bruger i flæng uden egentlig at forklare, hvad de mener med det. Og det er en skam. For bag de overbrugte ord ligger en pointe, der var central for 50 år siden, og stadig er det i dag: Hvis man kan udvikle oplevelser, der reelt centrerer sig om brugerens behov, ønsker og adfærdsmønstre, så skaber man reel værdi – og det smitter altså fortsat af på bundlinjen.
Men der skal være mening og pondus bag ordene, før det virker. Og det kræver, at man kan eksekvere overfor sine kunder, og derfor ved, hvad de vil have. Noget der kan være en svær disciplin i marketingfaget, hvor der udvikles nye platforme, services, værktøjer og buzzwords hver eneste dag.
Netop den pointe er grunden til, at Customer Data Platforms (CDP) er all-the-hype inden for digital marketing og datahåndtering i øjeblikket. Med en CDP kan du og dit marketing-team nemlig samle og konsolidere data fra alle touchpoints i kunderejsen, ikke blot de digitale.
Det giver jer et databaseret helhedsbillede af jeres kunder, som I aktivt kan eksekvere på. Det vil sige, at I kan bruge disse data til at forbedre og optimere alle dele af jeres kunders oplevelse – ikke blot i et dashboard, men i jeres Marketing Automation-platform og i jeres kundeservice-platform.