Spring til hovedindhold
Til Knowits hjemmeside

Fra håndværksbager til digital prisvinder

Knowit og Lagkagehuset har været på en rejse sammen. Fra den indledende digitale problemløsning til en sammenhængende omnichannel-strategi, der undervejs har resulteret i seks nomineringer og tre priser til Danish Digital Awards samt en top 20-nominering til e-handelsprisen 2025 for bedste omnichannel-virksomhed. Her får du et indblik i rejsen.

Fra bonkringle til app-baseret loyalitetskoncept

Køb for 1.000 kr. og få en gratis kringle. Det var den spæde start på loyalitetskonceptet. Idéen var simpel – men den virkede! Problemet var, at kunderne skulle gemme kvitteringerne, mens personalet brugte tid på at regne sammen. Løsningen blev en app, hvis eneste formål i første omgang var at fungere som en digital pung til kundernes bonuspoint. Det blev starten på den digitale rejse.

Appen er en succes – men potentialet er større. Meget større!

Appen er en succes med mange aktive brugere, og det har derfor været naturligt at bygge videre på den. Først tilføjede vi bestilling med Click & Collect. Derefter udvidede vi loyalitetskonceptet, så kunderne kan vælge lige præcis de produkter og rabatter, der er mest relevante for dem.

Denne udvikling resulterede i to sølvpriser ved Danish Digital Award 2022 i kategorierne Commerce og ROI. Og i 2024 rundede vi 700.000 downloads og 200.000 aktive brugere hver måned. 

Den sammenhængende kunderejse

Appen er blevet populær, loyalitetskonceptet fungerer, og det digitale salg vokser. Det næste naturlige skridt var at udvide kundeoplevelsen – både digitalt og fysisk – og sikre en sammenhængende omnichannel-oplevelse. Derfor er butiksoplevelsen blevet gentænkt, og Lagkagehuset har etableret dedikerede Click & Collect-skranker, der sikrer en mere effektiv betjening af de digitale kunder. Samtidig har vi udvidet appen med digitale kønumre og betaling, så du i dag kommer hurtigt og kontaktfrit igennem butikkerne.

Websitet som en aktiv del af kanalstrategien

Med de fysiske butikker klar til at understøtte det stigende digitale salg var fundamentet på plads til at gøre websitet til en aktiv del af kanalstrategien. Projektet omfattede flere centrale elementer: 

  • Overflytning af det eksisterende site (inkl. content) til tidssvarende, headless CMS.
  • Integration af levering og Click & Collect, som brugerne kender fra appen.
  • Håndtering af 108 butiksspecifikke sortimenter og lagerbeholdninger.
  • Bestilling af specialkager – fx konditorkager med navne og personlige budskaber.

Parallelt er appen lanceret i UK og US, efterhånden som Lagkagehuset har etableret sig i udlandet – hvert land har sin betalingsløsning, men ellers er det langt hen ad vejen den samme app.

Heldigvis tænkte vi fremad, allerede da appen blev udviklet. Forretningslogikken er blevet implementeret som Firebase-functions, der nemt kan kaldes fra både app og web. Det har sparet både udviklingstid og mange timer på fejlsøgning og support, da koden allerede var gennemtestet.

Med det nye headless CMS har vi gjort det muligt at skabe et fuldstændigt modulært, konfigurer- og skalerbart redaktørmiljø, der giver Lagkagehuset den fleksibilitet, en web- og shopløsning anno 2025 kræver. Headless-arkitekturen gør det muligt at kunne levere det samme datagrundlag til forskellige fremtidige platforme – så data er tilgængelige uden først at skulle læses ud af en monolit. 

Et fremtidssikret digitalt setup

De fysiske butikker sikrer tilstedeværelse, appen driver genkøb og mersalg i det private segment, mens websitet aktiverer erhvervskunder, der hurtigt og nemt kan bestille forplejning til møder, events og hverdagens små fejringer. Udviklingen afspejler sig tydeligt i den gennemsnitlige basket size:

 

Men vi er langt fra færdige. Med en fleksibel arkitektur har vi skabt et setup, der gør det muligt for Lagkagehuset hurtigt at agere, når nye digitale muligheder opstår – og dermed fastholde positionen som en digital front runner i markedet.

Søger du en travel-mate på din digitale rejse?

Uanset om du er i gang med at drømme, på vej i lufthavnen – eller føler dig strandet på en destination – så er vi klar til at hjælpe med sparring, rådgivning, design og udvikling. Skriv dig op herunder, så sørger vi for at holde dig i loopet, når vi deler ud af vores viden om de nyeste digitale muligheder gennem webinarer, seminarer og vidensmaterialer.

Bliv inspireret, informeret og aktiveret – direkte i din indbakke

Eller kontakt os direkte

Ring eller skriv til 

Ursula Krogsbøll

Director, Digital Innovation

Knowit Solutions