Spring til hovedindhold
Til Knowits hjemmeside

CASE

FØTEX VRS

Tøjbrandet føtex VRS bliver klædt på med digital aktivering

RETAIL & SERVICES

Salling Groups tøjbrand føtex VRS er basistøj til enhver anledning. Trods et velsælgende sortiment, så havde brandet brug for en revitalisering for at stå endnu stærkere hos de relevante målgrupper. Knowit Experience står bag aktiveringen af føtex VRS-brandet på digitale platforme – lige fra det strategiske afsæt til visuel stil og eksekvering.

""

Basistøj får strategisk fundament fra øverste hylde

I 2015 lancerede Salling Group tøjbrandet føtex VRS – og ambitionen var klar fra starten. Tøjkollektionen skulle sælges eksklusivt i føtex og Bilka til gode og overkommelige priser.

Men selvom ambitionen flugtede med Salling Groups strategiske fokus, så var lanceringen og aktiveringen af tøjbrandet ikke uden udfordringer.

Over tid mistede føtex VRS noget af sit momentum hos målgrupperne: Det var ganske enkelt svært at holde brandet moderne og relevant i et tætpakket marked.

Den nedgang forstærkede desværre også et helt centralt problem: købsbarrieren ved at lægge sko og skjorter i samme kurv som salami og syltetøj blev kun mere jordfast.

Så for at få føtex VRS-brandet tilbage på lystavlen hos de relevante målgrupper, krævede det en mere systematisk og brandstrategisk tilgang for at løse udfordringerne for føtex VRS – på tværs af både fysiske og digitale touchpoints.


Playbook sætter retning for brandaktivering

Første og største opgave var at gentænke aktiveringen af brandets position og relevans med de sædvanlige benspænd for et nyt og relativt uprøvet brand: Målgruppen skal kunne huske og adskille føtex VRS fra andre lignende tøjbrands.

Der skal samtidig skabes den rigtige opmærksomhed og relevans omkring brandet, så tiltrækningskraften og USP'erne er med til at nedbryde kundernes forbehold ved at lægge føtex VRS i indkøbskurven.

Resultatet blev et tøjbrand baseret på basis- og sæsonvarer i høj kvalitet – med et nærværende og autentisk udtryk, som trækker på alle de appellerende visuelle referencer fra de store fashion-brands.

Føtex VRS skulle bevæge sig længere væk fra tilbudskatalog og mere over imod livstils-feel, der især tiltrækker og reflekterer den yngre målgruppe af kvinder.

Samtidig skulle aktiveringen af positioneringsarbejdet kickstarte opgaven der lå i at sikre, at sko, kjoler og skjorter ikke bare bliver en hyldevare (no pun intended), men et attraktivt tilvalg under indkøbsturen.

For at aktivere og forstærke positionsarbejdet udviklede vi en 360-graders playbook med alt fra brandfortælling, tone og voice og visuel stil til målgruppeanalyse samt kanal- og indholdsstrategi.

""