Basistøj får strategisk fundament fra øverste hylde

I 2015 lancerede Salling Group tøjbrandet føtex VRS – og ambitionen var klar fra starten. Tøjkollektionen skulle sælges eksklusivt i føtex og Bilka til gode og overkommelige priser.

Men selvom ambitionen flugtede med Salling Groups strategiske fokus, så var lanceringen og aktiveringen af tøjbrandet ikke uden udfordringer.

Over tid mistede føtex VRS noget af sit momentum hos målgrupperne: Det var ganske enkelt svært at holde brandet moderne og relevant i et tætpakket marked.

Den nedgang forstærkede desværre også et helt centralt problem: købsbarrieren ved at lægge sko og skjorter i samme kurv som salami og syltetøj blev kun mere jordfast.

Så for at få føtex VRS-brandet tilbage på lystavlen hos de relevante målgrupper, krævede det en mere systematisk og brandstrategisk tilgang for at løse udfordringerne for føtex VRS – på tværs af både fysiske og digitale touchpoints.

Playbook sætter retning for brandaktivering

Første og største opgave var at gentænke aktiveringen af brandets position og relevans med de sædvanlige benspænd for et nyt og relativt uprøvet brand: Målgruppen skal kunne huske og adskille føtex VRS fra andre lignende tøjbrands.

Der skal samtidig skabes den rigtige opmærksomhed og relevans omkring brandet, så tiltrækningskraften og USP'erne er med til at nedbryde kundernes forbehold ved at lægge føtex VRS i indkøbskurven.

Resultatet blev et tøjbrand baseret på basis- og sæsonvarer i høj kvalitet – med et nærværende og autentisk udtryk, som trækker på alle de appellerende visuelle referencer fra de store fashion-brands.

Føtex VRS skulle bevæge sig længere væk fra tilbudskatalog og mere over imod livstils-feel, der især tiltrækker og reflekterer den yngre målgruppe af kvinder.

Samtidig skulle aktiveringen af positioneringsarbejdet kickstarte opgaven der lå i at sikre, at sko, kjoler og skjorter ikke bare bliver en hyldevare (no pun intended), men et attraktivt tilvalg under indkøbsturen.

For at aktivere og forstærke positionsarbejdet udviklede vi en 360-graders playbook med alt fra brandfortælling, tone og voice og visuel stil til målgruppeanalyse samt kanal- og indholdsstrategi.

Fra strategi til voksende følgerbase

Med playbookens strategi og guidelines for øje stod vi også for at producere assets inkl. photoshoot, retouchering og planlægning af indhold – og følgerbasen blev med tiden større og større.  

Tal og engagement får vokseværk

Resultatet af playbookens elementer kom mest sigende til udtryk på tværs af føtex VRS’ egen instagram-kanal og landingpage. Særligt instagram-profilen fungerer som hero-platform og always on-kanal, der skal hamre USP’er og værditilbud hjem til alle de relevante målgrupper – med særligt henblik på den yngre målgruppe.

Instagram-kanalen fungerer som salgskatalog og branding-kanal, men alt sammen i en setting hvor den traditionelle katalog-stil er udvisket visuelt og tekstuelt. I stedet møder kanalen målgrupperne med et univers som emmer af livsstil med masser af fashion-vibes.

Og resultaterne taler for sig selv. Foruden brandarbejdet har strategisk community management og annoncering siden marts 2020 øget følger-antallet fra 0 til 11.600 i skrivende stund. Samtidig er stigningen af følgere i gennemsnit steget med 52 % i kampagneperioder af to måneder.

Interesseret i et lignende samarbejde?
Charlotte Pedersen
Lead Brand & Communication Consultant & Team Lead
Kontakt mig
Kontakt mig

Til toppen