Spring til hovedindhold
Til Knowits hjemmeside

CASE

HOVEDSTADENS LETBANE

dinletbane.dk – en nykommer med store ambitioner

OFFENTLIGE SEKTOR

Letbanen er ikke bare et transportmiddel – det er en ny forbindelse, der skal gøre det nemmere at komme rundt i Hovedstaden. Og den digitale platform skulle afspejle netop dét: sammenhæng, fremdrift og forståelse.

    AI
    Digital Design

UDFORDRINGEN

Letbanen manglede en digital platform til anlægsfasen og fremtidig drift

Hovedstadens Letbane er stadig i anlægsfasen, men behovet for en digtial tilstedeværelse var akut. Det tidligere site var teknisk forældet og bar præg af at være fastholdt i tidligere tiders prioriteringer, både indholdsmæssigt og visuelt. Samtidig skulle løsningen være klar til at transformeres til driftssite ved åbningen den 26. oktober 2025.


LØSNINGEN

Designet til transformation og grøn identitet

Projektet var delt op i to faser. Første fase var en migrering af indholdet fra dinetbane.dk over til en nyere version af Umbraco. Her skabte Knowit en løsning, der både informerer om anlægsarbejdet og forbereder borgerne på den kommende drift. Med afsæt i Letbanens grønne visuelle identitet blev der udviklet et digitalt designsystem, der sikrer genkendelighed og kvalitet samt en informationsarkitektur, der gør det letter at navigere på sitet.

"Samarbejdet med Knowit har været fornøjeligt, smidigt og med en stor gensidig forståelse." Anine Asklund, senior kommunikationskonsulent hos din letbane.dk.

I anden fase har fokus været at skifte dinletbane.dk fra en kanal for information om anlægsarbejdet til primært at formidle driftsinformation, efter Hovedstadens Letbane åbnede sin første strækning den 26. oktober 2025. Der er trukket stærke veksler på erfaringerne fra Knowits arbejde med m.dk, og igen har der været fokus på at sætte brugeren i centrum.


RESULTATET

Klar struktur, interaktive kort og fremtidssikret arkitektur

dinletbane.dk blev bygget som en fremtidssikret platform med:

  • Migrering af tidligere site til ny multisite-løsning.
  • Digitalt designsystem baseret på Letbanens grønne CVI.
  • NEm adgang til køreplaner, kundeservice og stationsinformation.

Det grønne farvetema fungerer som en stærk visuel markør og forankrer Letbanen som et bæredygtigt transporttilbud. dinletbane.dk er udviklet ti at understøtte Letbanens brandløfte om at gøre det let at bevæge sig på tværs af hovedstaden med en digital platform, der samler information om rejser, drift og service på ét sted.


Klar til lancering og digital strategi

Knowit er partner på udviklingen af Agillic-setup og er også blevet valgt som kreativ kampagnepartner til en taktisk kampagne ifm. de to åbninger af Hovedstadens Letbane.

Det har været og er et godt og givende samarbejde, hvor vi har taget endnu et skridt om at udvikle en Agillic-løsning og kampagner.


Anine Asklund

Senior kommunikationskonsulent, dinletbane.dk

En del af noget større – dinletbane.dk er bygget som en del af en samlet multisite-løsning

dinletbane.dk er bygget som en del af en samlet multisite-løsning, hvor Knowit har skabt tre digitale universer – hver med sin rolle, men med samme tekniske fundament.

Vi ledte efter en partner, der kunne supportere det tværgående samarbejde, vi ønskede mellem vores moderbrand metroselskabet.dk og to produktbrands m.dk og dinletbane.dk. Samarbejdet var vigtigt for at optimere og skabe synergi mellem de tre brands under den samme løsning. Det var også derfor, vi udbød alle sites på samme tid i en multiløsning.


Anine Asklund

Senior kommunikationskonsulent, dinletbane.dk


Er du nysgerrig på de digitale transformationsmuligheder i din forretning?

Kontakt os, hvis du søger kompetent sparring eller ønsker at indlede en uforpligtende dialog om jeres ambitioner og digitale muligheder.

Mikkel Olesen

CCO

Knowit Experience