CASE
LAGKAGEHUSET
Lagkagehuset - en god oplevelse
Lagkagehuset har elimineret kundernes frustrationer og forvandlet bonkaos til en enkel, digital løsning. Med digital kvitteringshåndtering og bonuspoint sikres kunderne en gnidningsfri og personlig oplevelse, der har skabt øget loyalitet og en vækst i aktive brugere.
UDFORDRING
“Vores brand må ikke blive forbundet med følelsen ærgerlig”
De færreste mennesker kan holde styr på deres boner. Og det betød i Lagkagehusets tilfælde, at mange kunder ikke kunne indløse boner til en bonkringle (en gave til kunden) når de havde købt for 1000 kr., men måske først, når de havde købt for 1.500 kr. Ærgerligt. Og den følelse – ærgerlig – ønskede Jesper Friis (Lagkagehusets daværende direktør) ikke knyttet til brandet.
Faktisk kom udtalelsen til at danne grundlag for et digitalt eventyr. I efteråret 2016 lagde vi fundamentet til, hvad der på daværende tidspunkt var verdens værste business case: At hjælpe Lagkagehusets kunder med at holde regnskab over deres kvitteringer, så de var sikret deres bonkringle. Det blev til en app, hvis eneste formål var at håndtere kundens kvitteringer digitalt og dermed fungere som en digital pung til kunders bonuspoint.
LØSNING
En god oplevelse
Appen blev en succes med mange aktive brugere, og det har derfor været naturligt at bygge videre på den. Og det har vi gjort løbende siden. Først tilføjede vi Click & Collect. Og derefter har vi indarbejdet Loyalty 2.0, så vi kan tilbyde kunderne lige præcis de produkter og rabatter, der er mest relevante.
Det er grundlæggende en vigtig opgave at hjælpe kunderne så nemt som muligt igennem butikken. Derfor har vi kigget yderligere ind i kunderejsen både gennem en gennemgribende analyse af 42 millioner transaktionslinjer suppleret med et kig på, hvilke konkrete touchpoints brugeren oplever i den fysiske butik. Hvert touchpoint er blevet genbesøgt med en digital og løsningsorienteret tankegang for at sikre, at vi matcher eller højner brugeroplevelsen.
Med appen kan kunder nu komme kontaktløst igennem butikken: Kunden kommer ind, trækker et digitalt kønummer med sin app og kan også vælge at betale via appen. Medarbejderen får kundens oplysninger frem på kassen, og kunden får en personlig købsoplevelse baseret på kundens loyalitetsprofil og point. Når transaktionen er færdig, får kunden point direkte tilknyttet profilen, der kan bruges på gratis produkter. Kunden kan til enhver tid følge sine point og se, hvad de kan indløses til i appen.
På den måde spares der på papirlapperne i køstanderen, og antallet af flader, som kunden har berøring med, mindskes til et minimum. Faktisk har kunden kun brug for at have sin mobil med, når der handles i Lagkagehuset. Nemmere bliver det ikke at gå til bageren.
Convenience og gennemsigtighed
Appen faciliterer Lagkagehusets digitale bonusordning. I appen kan man registrere sig med sit telefonnummer og betalingskort. Herefter opfanges det automatisk, hver gang man køber noget i butikken eller bestiller i appen. Samtidig opsparer man bonuspoint til kager, kaffe eller brød efter eget valg.
Click & Collect
Click & Collect er appens bestillingsdel. Her kan man bestille sine varer i appen, afhente dem i butikken (eller vælge levering) og ungå ventetid. En funktion, der er blevet til en selvfølgelighed i danskernes hverdag. Og det har gjort, at det digitale salg er steget med mere end 40% i 2023.
RESULTATER
Tallene taler for sig selv
I 2024 har flere end 700.000 danskere downloadet appen. Det svarer til næsten 12% af den voksne danske befolkning. Derudover er 65% af de kunder, der tilmeldte sig kundeklubben i 2020 stadig aktivt handlende kunder med en gennemsnitlig købsfrekvens på 1,6 gange pr. måned.
Lagkagehusets loyalitets-app består af tre dele: En iOS-app, en Android-app og en backend. Vi er ansvarlige for udvikling og vedligehold af alle tre dele. Appen er løbende blevet tilpasset nye skærmstørrelser, navigationsstandarder og versioner af operativsystemerne siden 2016 og har vist sig tilpasningsdygtig over en periode på 8 år. Den ligger lunt i en top 10 i App Store og har en score på 4,6 (ud af 5). Det er kvalitet i en appverden.
Fremtidens bageri
Vi kan konstatere, at appen også understøtter forretningsopbygning i udlandet. Retail Week har udpeget den som en af de fem bedste online shop-løsninger – i selskab med Nike og H&M. Det er vi stolte af. I UK hedder Lagkagehuset Ole & Steen. Læs anmeldelsen her
Man skal gøre sig fortjent til sine kunder og sine brugere. Og netop udtalelsen ”frictionless experience” tager vi som et kvalitetsstempel. Det er ikke nok, at vi kan opsamle statistik og tilbyde relevante offerings. Det skal gøres elegant. Og aldrig på bekostning af brugeroplevelsen. Det er lykkedes.
Lagekagehusets app har også gjort sig bemærket til Danish Digital Awards, hvor appen i 2022 vandt 2 x sølv i kategorierne Commerce og ROI blandt andet med ordene: Imponerende udvikling. De er lykkedes med at skabe solid sammenhæng mellem app og butik med knap 200.000 aktive brugere hver måned. Stærkt, at de er lykkedes med højere loyalitet og basket online frem for butik – det er vildt for en bager.
Lagkagehuset videreudvikler
Vi har hos Knowit et længerevarende samarbejde med Lagkagehuset, og vi er stolte over, at Knowit i 2024 overtager Lagkagehusets hjemmeside og relancerer den på nyt CMS-system med henblik på vedligeholdelse og videreudvikling. Blandt andet ved at implementere Click & Collect på web efterfulgt af et "specialkageunivers". En videreudvikling af Click & Collect på web handler om ikke at misse nogle målgrupper og om at være tilgængelige og til rådighed via alle digitale indgangsvinkler. Derfor giver det mening at indføre Click & Collect på Lagkagehusets hjemmeside, og det vil have en mærkbar positiv effekt på salgstallene.
Om kunden
I 1991 åbnede Ole Kristoffersen det første bageri i stueetagen på Torvegade ved Chritianshavns Torv. I 2008 blev Lagkagehuset til det, vi kender i dag, da Ole fandt sammen med Steen Skallebæk. Han ejede på det tidspunt en række jyske bagerier under navnet Skallebæk Bageri med hovedsæde i Haderslev. De to bagere havde, hver for sig med stor succes et nærmest identisk forløb, drevet bagerier i hver deres del af landet. Fra epicentrene i København og Haderslev bredte Lagkagehuset sig ud over hele landet, og i dag, 30 år efter har Lagkagehuset 139 butikker og 3.500 kollegaer i Danmark. England og USA.
Vil du vide, hvordan vi kan hjælpe dig?
I er velkomne til at ringe eller sende en besked, så kontakter vi dig.
Ursula Krogsbøll
Director, Digital Innovation
Knowit Solutions