Derfor er der så mange, der gerne vil arbejde med at skabe intelligente forretninger
Publiceret 17 okt 2017
Interessante arbejdsområder, en flad organisation og medarbejdere, der føler, at de har verdens bedste job. Velkommen til Knowit.
I dag indsamler vi store mængder data, hver dag. Vi måler og registrerer alt, der sker i verden omkring os, men hvordan omdanner vi alle disse oplysninger til noget brugbart? Hvis der er nogen, der kan besvare dette spørgsmål, så er det konsulenterne hos Knowit Decision, der vier deres arbejdsdage til at hjælpe kunderne med at gøre intelligent forretning. Det er selvfølgelig et ordspil på begrebet business intelligence, men ikke udelukkende.
- Lidt forenklet kan man sige, at business intelligence handler om at bruge store mængder data til at tage de rette beslutninger, forklarer Johan Langgren Canestrini, forretningsområdechef for Knowit Decision. Men vi kalder det intelligent business, fordi vi gør det på en smartere måde og dermed for at hjælpe kunderne med at gøre smartere forretning.

Hele Knowits organisation er nemlig optimeret til at være så effektiv som muligt, tilbyde medarbejderne frihed og tilskynde smarte løsninger. Johan forklarer:
- Mange konsulentfirmaer er specialiserede i en bestemt software og gør kun forretning ved at snakke sig ind hos IT-chefen. Men kunderne vil have en løsning på problemet! Vi har derfor besluttet at være uafhængige og arbejder med en række forskellige partnere. Vi har partnerskaber med SAS, Oracle, Tableau, Microsoft, Wherescape og en masse andre. Denne uafhængighed giver os mulighed for både at tale med IT men også direkte med virksomheden og skabe den bedste løsning for hver enkelte kunde.
Uafhængig organisation
Uafhængigheden går også igen i Knowits egen organisation. Knowit er opdelt i omkring 50 virksomheder med forskellige specialeområder, som godt nok hører under Knowit Group, men har stor frihed på deres område. Thomas Nord, administrerende direktør for Knowit Decision Helikopter, forklarer:
- "Det lille i det store" gør Knowit unik på markedet. Tag os på Helikopter som eksempel: Vi er 38 personer, der arbejder og går til after work sammen. Vi er som et hvilket som helst lille cool firma i byen, men forskellen er, at vi tilhører Knowit og har hele den store organisation i ryggen, når det kommer til stykket. Det giver os adgang til de store forretninger, vi kan håndtere rammeaftaler, vi har adgang til specialister i netværk, databaser, you name it. Men Knowit blander sig ikke i detaljerne, men har tillid til, at vi er specialister på vores område.

Helikopters områder omfatter visualisering, en specifik kompetence, som går ud på at strukturere data og præsentere oplysningerne visuelt.
- Eller "indsamle data og lave en lille graf," siger Thomas. Men det er ikke så ligetil! Ja, vi indsamler en masse data fra forskellige kilder og sammenstiller det i en database, strukturerer og visualiserer komplekse sammenhænge. Men det er
resultatet, kunden betaler for. Vores rapportering skal jo være grundlag for beslutninger, så vi er nødt til at forstå processen og være i stand til at støtte kunden hele vejen. Og kendskabet til mulighederne er ofte lavt hos kunden, vi kan ofte tilføre merværdi, som de ikke engang selv har tænkt på at kræve.
Gør tingene lidt anderledes
I Oslo finder vi Ingvar Larsson, administrerende direktør for Knowit Norge, der har specialiseret sig i rådgivningssiden af intelligent business. Hans svenske kolleger har fortalt, at han gør tingene "lidt anderledes".
- Haha, har de sagt det? Så anderledes er det ikke, men vi kan godt lide at starte lidt tidligere, siger Ingvar Larsson. Vores virksomhed starter allerede på rådgivningsstadiet, før vi overhovedet begynder at tale teknologi. Tænk på dette: intelligent business består af flere faser. De data, vi indsamler og behandler, resulterer i information, som kunden kan bruge til at gøre smartere forretning. Men for at forstå hvordan, er man nødt til at starte et trin inden, i rådgivningsfasen, og forberede organisationen. Hvordan skal oplysningerne håndteres? Hvilke ændringer kan foretages, hvilke beslutninger bliver truffet på grundlag af det, vi visualiserer? Det arbejde skal påbegyndes tidligt, helst samtidig med indsamlingen af data. Tre måneder gamle oplysninger, der ikke er blevet fortolket, er ikke længere relevante.
Ingvar forklarer, at Knowits rolle ofte er at uddanne kunden, at forklare hvor meget, der ofte kan tolkes ud af dataene. Noget, som kunderne nogle gang slet ikke har skænket en tanke.
- Hvordan oplysningerne skal tolkes falder ofte helt ved siden af for eksempel offentlige udbudsbekendtgørelser, fortæller Ingvar. Det fremgår ikke engang i kravspecifikationen! Men det er jo supervigtigt, det er jo forbindelsen mellem oplysningerne og de faktiske handlinger i kundens organisation. Nogle mener, at det bare handler om at hente en masse data, og så er det godt nok. Men det forudsætter jo, at man kan fortolke tallene. Hvis man tolker forkert, kan det blive meget dyrt i sidste ende, fordi kunden har foretaget investeringer, der ikke giver noget af værdi. Vores opgave er at sørge for, at det ikke sker.

Støttende kultur
Thomas og Ingvar enige om, at samarbejdet mellem de forskellige dele af Knowit, og også de forskellige byer, er utroligt godt og en stor grund til, at så mange trives på arbejdspladsen. Der er en frihed i at arbejde med sit specialeområde, og alle gør sit bedste for at præstere, men den interne kultur er støttende og varm.
- Knowit består jo af en masse af datterselskaber, og så giver det sig selv, at på ethvert givet tidspunkt går noget lidt bedre, og noget andet har det lidt sværere, siger Johan Langgren. Men så hjælper man dem, vi konkurrerer ikke med hinanden, men samarbejder og supplerer hinanden.
Tilbage i Stockholm møder vi David Svensson, der netop er flyttet til Knowit Decision Helikopter fra Knowit Linköping. (Læs mere om David her) Hans sammenfatning er rammende:
- Knowit har opbygget et team på samme måde, som tyskerne har bygget deres landshold på, siger han. De har et hold, der arbejder sammen, i stedet for en række divaer, der konkurrerer om rampelyset. Knowits filosofi er, at engagerede mennesker, der har det sjovt på arbejdet, gør et bedre stykke arbejde, og det gennemsyrer atmosfæren. Arbejdsopgaverne er førsteklasses, men kulturen og attituden er grunden til, at så mange er blevet, år efter år. Og folk, der er holdt op, kommer ofte tilbage.
Er du interesseret i en karriere i Knowit inden for Intelligent Business?