Der er alligevel håb, og her fokuserer jeg på tre af vores kunder, som har succes: Storebrand Helse, Sparebanken Vest og DNB.

Jeg forestiller mig, at de fleste økonomidirektører og ledere i store koncerner er motiveret af at vinde og få succes. Frygten for at tabe ved ikke at investere i innovation er således i sig selv en udløsende faktor for investeringsvilje. Investeringer i forskning og udvikling har længe været en naturlig del af forretningen, og nu ser vi, at et stigende antal af vores kunder tager dette et skridt videre til innovation.

Som tidligere kommunikationschef på Oslo Børs er jeg enig med Rita McGrath, Professor of Management på Columbia Business School, når hun siger, at der altid sættes midler af til optioner i en sund investeringsportefølje. I modsætning til at vædde på forskellige virksomheder, sikrer man sig, med optionstanken, at blive en del af fremtiden – eller endda skabe den, hævder hun. Hvis man bruger konventionelle metoder til at bestemme fremtidig værdi for virksomheden, vil de fleste virksomheder investere for lidt i innovation.

Virksomheder ser allerede på investeringer i forskning og udvikling som en naturlig del af forretningen, og nu ser vi, at flere og flere af vores kunder tager dette et skridt videre til innovation.

 

Dem, der får succes med "The Double Game", er karakteriseret af fire ting

Det internationale analysebureau Gartner henviser til, at modne virksomheder, der formår at innovere, er karakteriseret af ledere, der er eksperter i at afvikle finansielt bureaukrati, kortsigtede incitamenter, frygt for fiasko og kapacitetsbegrænsninger. Ifølge analysevirksomheden er virksomhedernes evne til at investere i risikoprojekter også afgørende for væksten. Alligevel viser det sig, at nordiske virksomheder ofte fokuserer på at reducere omkostningerne, ikke øge indtægterne. Man fokuserer først og fremmest på at gøre det, man allerede gør, hurtigere og billigere, frem for at blive en kilde til nye tjenester eller nye forretningsområder. Undersøgelser, både Knowits egne og andres undersøgelser (Magma v/Sannes og Andersen viser, at nordiske IT-ledere primært er optaget af at skære omkostningerne ned, mens amerikanske og asiatiske IT-ledere har et bredere fokus, som også omfatter digital konkurrence, nye forretningsmodeller og kanalintegration.

 

Storebrand med digitalt sundhedsinitiativ

"Bli Frisk" er et strategisk innovationsprojekt, hvor Storebrand udvikler en platformsbaseret forretningsmodel og en 100% digital forretning parallelt med sin almindelige virksomhed. - Baseret på denne platform udvikler vi et økosystem, som vi allerede er i gang med at skalere internationalt," siger Bjarke Thorøe, CEO i Storebrand Helseforsikring. - Sammen med Knowit har vi udviklet en komplet digital kunderejse, der omfatter en række aktører, og som sammen repræsenterer fremtidens sundhedsforsikring. Det er et selvstændigt projekt, hvor vi forsøger at undgå gammel teknologi og ikke mindst frygten for at fejle, sagde Thorøe. – En rejse fra "analog old school" til et digitalt økosystem, hvor sundhedsforsikringen omfatter en bred vifte af let tilgængelige tjenester til vores kunder.

Knowits strategiske rådgiver og Account Manager for Storebrand Helse, Fredrik Broch Elgaaen, forklarer, at der er større spillere i ryggen af Storebrand Helseforsikring AS. Storebrand og tyske München Re ejer 50 procent hver. München Re ejer også DKV, Europas førende sundhedsforsikringsselskab. Storebrand Helseforsikring har også et datterselskab på det svenske marked - DKV Hälsa. "At være en del af det globale DKV-brand giver mange muligheder, herunder en interesse i appen fra Belgien, Spanien og Singapore," siger Elgaaen.

- I Norge er det "Bli Frisk" og Storebrand det handler om, men i Europa og resten af verden er det DKV. Vi arbejder konstant på at udvikle et produkt, der er uafhængigt af ét forsikringsselskab, som skal kunne tilpasses nye processer, brands og sprog: Plug 'n' Play til nye markeder.

Bjarke Thorøe fastholder stadig, at skalering nationalt og internationalt er en udfordring.

Storebrand Helse er et radikalt initiativ, og internt bliver vi betragtet som anderledes, og skal overholde eksisterende strukturer og processer i en moderne koncern som Storebrand. Det, vi repræsenterer, får ikke automatisk "buy in" i den etablerede koncern.  Vi prøver at afbalancere det på en god måde. Vi står med venstre ben i den gamle verden, og går helt sikkert lidt på listesko, når vi bevæger os nogle hak hurtigere ind i en digitaliseret verden end resten af koncernen. Denne balance både skærper og udfordrer os. Vi har respekt for, at det trods alt er den gamle verden, der stadig står for indtjeningen, reflekterer Thorøe.

 

Lille team; køber ekstern kompetence

- I udgangspunktet er vi et lille team, der består af meget motiverede ressourcer. Derfor køber vi kompetencer fra eksterne samarbejdspartnere som Knowit.  Storebrand Helse skal kun gøre det, vi definerer som kernekompetencer og reelle værdidrivere. Vores team skal levere gode resultater på pris og produkt, en digital kunderejse, og ikke mindst forståelse for og evne til at styre vores samarbejdspartnere og det arbejdsflow, de bidrager med.

Hvis man bruger konventionelle metoder til at fastsætte fremtidig værdi for virksomheden, vil de fleste virksomheder investere for lidt i innovation.

 

Bulder og brag fra Sparebanken Vest

Knowit har deltaget i et innovationsprojekt i et par måneder, hvor man, som i Storebrand, ville skabe noget helt nyt på ryggen af en stor moden aktør: Sparbanken Vest. - Et såkaldt bimodal-projekt, siger Torvald Kvamme og henviser til, hvordan de store internationale konsulentfirmaer beskriver denne type satsninger. Kvamme har ført innovationsprojektet "En ny, ren og landsdækkende mobilbank" i Sparebanken Vest.

- Vi havde helt sikkert to tanker i hovedet på en gang. At innovere parallelt giver store udfordringer for modne virksomheder. I praksis betyder det, at vi har håndteret to måder at arbejde på samtidig. For ikke at kannibalisere på eksisterende forretninger med Mor, foretog vi en grundig segmenteringsanalyse på forhånd. Bulder Bank, det nye navn for Norges første rene mobilbank, vil indtage en udfordrende position i modsætning til den relationsorienterede position i Sparebanken Vest. Hvis vi alligevel kommer til at stjæle kunder fra Mor, er det faktisk bedre, at de går til Bulder end til andre konkurrenter. Vi får overskud i 2021, og har klare forretningsmål for antallet af kunder og ikke mindst omkostningsniveau.

I hvilket omfang rekrutterer du internt og har samspil og læringsdynamik med Mor-banken?

- Bulder skal være en fælles oplevelse på godt og ondt, og vi rekrutterer både internt og eksternt. Men der dukker naturligvis nogle spørgsmål op. Er vi en trussel, ven eller fjende? For at vi kan tage udtrykket "mobil" helt ud, har vi brug for mange tilslutninger til Sparebanken Vest. I en traditionel bankverden er der lange beslutningsprocesser, men for at få succes med denne innovation har banken foretaget nogle hårde prioriteringer. Bulder er blevet prioriteret i mange miljøer. Både på den forretningsmæssige side og teknologerne har også lyttet og sluttet sig til holdet. Til gengæld har vi været aktive på tilbudssiden, og inviterer hver torsdag i arbejdstiden til Åbent Hus, hvor hele bankmiljøet bliver involveret. Her opdaterer vi om alt fra nye bump på vejen til små og store sejre.

- Det er meget vigtigt, at vi opbygger en fælles historie, hvor alle kan tage ejerskab. Vi skal også skabe synergier begge veje, og der er ikke noget i vejen for, at SPV skal kunne kopiere vores kode fra vores app til eksempelvis udvikling af en app til børn, strippet for Bulder, men en styrke for Mor. Vi har også i videst muligt omfang rekrutteret ressourcer fra vores egen organisation. Vi har brug for den etablerede organisation, der ved meget om meget, men vi skal samtidig have rammer til at tage større risici og hurtigere beslutninger om at komme ud på markedet i tide.

Er vi en trussel, ven eller fjende?

Torvald Kvamme, leder af innovationsprojektet "en ny, ren landsdækkende mobilbank" i Sparebanken Vest

 

Hvad har været den største udfordring?

Vi undervurderede helt klart projektets kompleksitet, og da vi udfordrede vores udviklere i det, fik vi en helt klar feedback. De anbefalede en ny skybaseret platform. Og selvom vi havde brugt en masse ressourcer på Microsoft Azure, tog vi udfordringen op og valgte Google Cloud, Firebase, for at klare de korte deadlines, vi havde fastsat. Firebase er en mobil platform, der giver dig mulighed for hurtigt at udvikle apper i høj kvalitet. Nu har vi både Finanstilsynet og Google med på holdet, når vi vil lancere Bulder i slutningen af maj, konkluderer Kvamme.

 

DNB – Master of the Double Game

Efter mange års samarbejde med både Vipps, BankID og BankAxept har Knowit medvirket til at præge og blive præget af ved innovationsvilje og -evne. Udfordringerne har været mange, fordi etablerede virksomheder ofte ser på innovation som at kannibalisere på egen virksomhed. Den slags giver intern modstand. Ikke desto mindre er DNBs Vipps-satsning et eksempel på en nordisk aktør, der har succes. Villighed til at tage hurtige beslutninger, muskler til at handle og ikke mindst fraværet af frygt for at dele, har karakteriseret Vipps historie. Her har DNB vurderet værdi og levering på forskellige måder for at afspejle, hvordan hele virksomheden bliver påvirket af et sådant initiativ.

 

Ændringer er ikke at drysse digitalt støv ud over eksisterende processer

Både Storebrand Helse, Sparebanken Vest og DNB tager det alvorligt, at vi, som forbrugere, har fået helt nye forventninger til virksomheder og institutioner, som vi forholder os til. Det skal gå hurtigt og være intuitivt uanset kanal og tidspunkt på døgnet. De skal vide, hvem vi er, og hvad vi foretrækker, og ikke mindst genkende os fra tid til anden. Vi vil opleve, at virksomheder lytter til os og lærer af vores adfærd for hele tiden at kunne tilbyde bedre og nye tjenester, med udgangspunkt i denne indsigt. Så hjælper det ikke at drysse lidt digitalt støv ud over en eksisterende forretningsmodel.

Kontakt os
Rasmus Kirkegaard
CEO Knowit Experience Danmark
Kontakt mig
Kontakt mig

Ved at udfylde din e-mailadresse og klikke på Abonner samtykker du til, at Knowit håndterer din e-mailadresse og dit navn med det formål at sende ønskede oplysninger til dig. Den endelige ansvarlige for håndtering af en personoplysning er enten et datterselskab i koncernen eller Knowit AB. Hvis du ved, hvilket Knowit-selskab, der er dataansvarlig, kan du kontakte dette Knowit-selskab direkte, og du kan altid kontakte os på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer information om dig, så længe vi har dit samtykke. Du kan trække dit samtykke tilbage når som helst ved at klikke på Frameld. Behandlingen sker i henhold til Knowits integritetspolitik.

Vil du have, at vi ringer til dig?

Ved at udfylde din e-mailadresse og klikke på Abonner samtykker du til, at Knowit håndterer din e-mailadresse og dit navn med det formål at sende ønskede oplysninger til dig. Den endelige ansvarlige for håndtering af en personoplysning er enten et datterselskab i koncernen eller Knowit AB. Hvis du ved, hvilket Knowit-selskab, der er dataansvarlig, kan du kontakte dette Knowit-selskab direkte, og du kan altid kontakte os på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer information om dig, så længe vi har dit samtykke. Du kan trække dit samtykke tilbage når som helst ved at klikke på Frameld. Behandlingen sker i henhold til Knowits integritetspolitik.

Tak! Vi ringer til dig så hurtigt som muligt!

Til toppen