Ejerskab hos topledelsen i, hvordan digitaliseringen kan reducere omkostninger og øge omsætningen er afgørende. Dette ejerskab opstår gennem dyb forståelse for samarbejde på tværs af interne siloer, og sandsynligvis også med andre selskaber, som deler de samme platforme og teknologier.
Ofte måles IT-direktøren, som traditionelt er den, som har ansvar for de digitale processer, på effektivisering, automatisering og lavere omkostninger, mens markedsdirektøren måles på vækst og øget omsætning. At IT er internt fokuseret, mens marked er eksternt fokuseret, kan være suboptimalt og endda en kilde til konflikt.
Alle virksomheder står foran eller midt i væsentlige strategiske beslutninger. Her er det vigtigt at identificere forbedringsområder, der er store nok til at give jer tempo og drivkraft, men som samtidig ikke er mere omfattende, end at de kan gennemføres.
Definer de ændringer, I står overfor. Hvem kan være en trussel, og hvordan kan I udfordre andre aktører. Alle virksomheder kan derfor spørge sig selv, om man har sammensat en optimal bestyrelse, ledelsesgruppe eller IT-ledelse til at føre virksomheden gennem en digitaliseringsproces.
Knowit har defineret tre forskellige strategiske fokusområder; forbedre, vokse eller forandre. De tre forskellige fokusområder er afgørende for, hvordan I skal organisere jer, måle resultater og ikke mindst arbejde effektivt. Baseret på den retning, I vælger, vil I møde forskellige kritiske succesfaktorer.