Snakken på de sociale medier kommer til at styre fremtidens tv

Publiceret 17 okt 2017 TV2 Norge ønskede at skabe fremtidens programkoncept.

Avanceret dataanalyse af reaktionerne fra seerne på sociale medier viste sig at være en opskrift på succes, da TV2 Norge ønskede at skabe fremtidens programkoncept.

Realityprogram og tekstanalyseprognoser er ikke ord, der normalt forekommer i samme sætning. Men det kan meget vel være ved at ændre sig: Knowits kreative brug af avanceret dataanalyse har haft succes hos TV2 i Norge.

- Tv-mediet er under hastig forandring. Før i tiden sad vi bænket foran fjernsynet, når der var en udsendelse, i dag har seerne kontrollen, siger Ingvar Larsson, administrerende direktør for Knowit Decision i Oslo. I dag er der flere kanaler end nogensinde, og konkurrencen fra alternative distributionsformer vokser for hver dag, der går. Samtidig forandrer indtægtsmodellerne sig. At skabe fjernsyn, der engagerer seerne, bliver sværere og sværere, men det er helt afgørende, hvis folk skal være villige til at betale for at se det.

Seerne bestemmer

Kort sagt: Det gælder om at vide, hvad seerne vil have. Den traditionelle måde at gribe det an på i tv-branchen har i årtier været at måle seertal, som regel ved at nogle tusinde repræsentative husstande forsynes med en kasse, der kobles til fjernsynet og registrerer, hvem der ser fjernsyn og hvilket program, de ser. Den indsamlede data behandles statistisk, så der udfra målingsgruppen kan drages konklusioner om resten af ​​landet. Derefter har man suppleret dette med traditionelle kvalitative markedsundersøgelser, som bagefter giver oplysninger, der kan bruges til at forbedre programmerne, men oplysningerne kommer for sent til de satsninger, der allerede er i gang.

- Problemet er, at det tager tid at få fat i informationen på den måde, siger Ingvar Larsson, og den er ikke præcis nok. Desuden siger metoden ikke noget om, hvad seerne faktisk synes, hvilke følelser programmet vækker, og den siger meget lidt konkret i forhold til indholdet. Det er en gammeldags og ineffektiv metode, og vi var overbeviste om, at det var muligt at skabe noget betydeligt bedre!

Læs mere i artiklen: "Derfor er der så mange, der gerne vil arbejde med at skabe intelligent forretning"

Big data og intelligent analyse i praksis

Resultatet blev Program Monitor, en løsning, som Knowit udviklede sammen med ID Management. Program Monitor er en sky-baseret tjeneste, der henter sine oplysninger fra sociale medier, og gennem tekstanalyse sorteres kommentarer i valgfrie kategorier, der beskriver seernes oplevelse, som for eksempel 'positiv', 'vred' eller 'overrasket'. Oplysningerne bliver derefter integreret og analyseret sammen med data fra interne kilder og automatiske mediemålinger. TV2 brugte Program Monitor under den sidste sæson af det norske realityprogram "Farmen". I forbindelse med udsendelserne blev der registreret og analyseret omkring 20 tusind kommentarer på alt fra Facebook, Twitter og blogindlæg til anmeldelser og artikler i aviserne.

Program Monitor blev tildelt den norske dataforenings BI-pris

At fange omtalen hurtigere er værdifuldt, men vi besluttede at tage det skridtet videre, fortæller Ingvar Larsson. Ved hjælp af prædiktiv analyse, blev det muligt at bevæge sig fra overvågning til prædikering.

Komplekse algoritmer fortolker data, der derefter præsenteres visuelt. Redaktøren eller programudvikleren kan analysere seernes meninger om et helt program eller udvalgte dele af et program og drage konklusioner om, hvad der engagerer folk. Værktøjet giver TV2 mulighed for at handle meget hurtigere, når både taktiske og strategiske beslutninger om programmer baseres på, hvordan de opfattes af publikum.

- Program Monitor er et godt eksempel på, hvordan big data kan anvendes til konkret at øge forretningsudbyttet og skabe nye muligheder, siger Ingvar Larsson. Fra et forretningsmæssigt synspunkt er det dumt at skabe underholdning, der ikke slår igennem. Programudvikling har altid betydet store beslutninger, baseret på mavefornemmelse og gode ideer, og det kommer vi måske aldrig helt væk fra. Men vi kan øge mængden af ​​faktabaserede beslutninger dramatisk. Det reducerer de økonomiske risici for medieproducenten og er med til at skabe bedre tv.

Program Monitor blev tildelt den norske dataforenings BI-pris for bedste innovation i 2015, og Knowit og ID Management arbejder i øjeblikket på at udvikle værktøjet yderligere.

Vil du også gerne arbejde med fremtidens teknologier, der hjælper virksomheder til at blive mere intelligente?

På Knowit har vi stillingerne inden for Intelligent Business.

Se alle ledige stillinger her!

Til toppen