En kvinde kigger på sin mobil

Udfordringen

Vores tv-vaner har ændret sig. Fra at have været bundet til tv-programmer, der sendes på bestemte tidspunkter, har vi nu uendelige muligheder for selv at styre, hvad vi vil se. Nu vælger vi selv, hvornår vi vil se de programmer, der interesserer os. Vi køber de kanaler og programmer, som vækker vores opmærksomhed. Vi ser online – på computer, telefon eller tablet.

Vores krav i dag ser helt anderledes ud i forhold til før. I dag vælger vi med omhu.

Som medieproducent er det derfor nødvendigt at kende sit publikum. Hvilke programmer kan dine kunder lide, og hvilke kan de ikke lide? Udfordringen for TV 2 var at få indsigt i, hvad deres publikum synes om deres programmer for at kunne skabe endnu bedre tv og opfylde kundernes behov. Og med over en million følgere af deres programmer på de sociale medier var der vigtige meninger og tanker at tage hensyn til.

To skærme, hvor programmet Program Monitor vises

Løsningen

Sammen med ID management udviklede Knowit løsningen Program Monitor; en tjeneste, som via sociale medier henter oplysninger, der siden integreres og analyseres sammen med data fra interne kilder og automatiske mediemålinger. I udviklingen af Program Monitor blev der skabt komplekse algoritmer til at håndtere data og fortolke dem korrekt. Ved at finde ud af, hvilke faktorer der påvirker, hvad folk synes er godt, dårligt, ubehageligt eller følsomt tv, er det muligt at analysere sig frem og opbygge et bibliotek af ord og udtryk, der afspejles i faktorerne.

Data indsamles løbende og præsenteres visuelt for slutbrugerne – i første omgang de redaktører, der arbejder med koncept- og programudvikling på TV 2. Resultaterne vises på en skærm, hvor man kan se og analysere seernes meninger om et helt program, udvalgte dele af programmet og tilmed helt ned på mikroniveau.

De kan også se på, hvilke programmer konkurrerende kanaler sendte på samme tid og derudfra foretage analyser af deres seeres adfærd. Yderligere forhold, der præsenteres, er sporbarhed af, hvad andre medier udtrykte af meninger om programmerne.

Fra Big Data til konkrete beslutninger.

Resultatet

Ved hjælp af Program Monitor kan norske TV 2 handle meget hurtigere og træffe beslutninger om programmer og kanaler baseret på, hvordan de bliver opfattet af publikum. Den strategiske og kreative skabelse af nye koncepter, kanaler og programmer kan således foretages med udgangspunkt i tv-seerne – det øger chancerne for velbegrundede beslutninger og vellykkede satsninger.

Program Monitor er et godt eksempel på, hvordan Big Data kan bruges til at træffe konkrete beslutninger, der øger den forretningsmæssige værdi og skaber nye muligheder. I dag er der en uendelig mængde data at kigge på, men det er vigtigt, at kvaliteten af ​​dataene er høj. Store datamængder skal sorteres og vurderes.

Dataene kan desuden sjældent stå alene, men har væsentlige korrelationer med andre data.
– Dette er et meget godt eksempel på, hvordan det er muligt at hente store værdier, når man fortolker og analyserer Big Data. Vi har udviklet dette som en cloud-tjeneste og har allerede planer for, hvordan vi kan hjælpe flere kunder med lignende behov, siger Ingvar Larsson hos Knowit Decision i Norge.

Program Monitor blev tildelt Den Norske Dataforenings BI-pris for bedste innovation i 2015.

Til toppen