VELFAC byder liv, lys og luft indenfor

Hos VELFAC stræbes der efter at blive den virksomhed, der bedst formår at bidrage til bedre bygninger med dagslys, frisk luft og udsyn. En mission som i højere grad kunne afspejles på websitet. Derfor kom VELFAC til os med ønsket om en finpudsning af deres relativt omfattende website, som allerede bød på masser af indhold, sektioner og integrationer - men som rent visuelt ikke var fulgt med tiden.

Store, flotte vinduespartier lukker liv, lys og luft ind i vores hjem. Derfor blev disse tre elementer valgt som designprincipper for at give brugerne oplevelsen af rummelighed og følelsen af at åbne et vindue.

Liv

Når vi åbner et vindue, byder vi udendørslivet indenfor. Det skal kunne mærkes, når man kommer ind på sitet. Derfor skulle velfac.dk byde på mere bevægelse og livlighed – noget som blev opnået med mennesker, interaktioner og skæve vinkler som byggesten. Derudover blev billeder med mennesker et gennemgående element af designet på det nye velfac.dk, som både kommer til udtryk i illustrationer og som features på ikoner.

 

Lys

VELFAC komponentbibliotek var omfattende og rummede masser af kvalitetsindhold. Men ved at tweake deres farvepalette og gøre designet lysere, opnåede vi et lettere og mere ensartet udtryk uden støj. Designet er bygget op med lag, der overlapper hinanden og med transparente elementer, der imiterer et vindue og underbygger fortællingen om at lade lyset og livet trænge igennem.

 

Luft

Ved at arbejde med en lysere og forstørret udgave af det eksisterende billedmateriale, og give indholdet mere luft med white spaces, opnåede vi et mindre klemt og kompakt indtryk – noget som også har en effekt på overblikket af sitet, så det nu er lettere at finde, hvad man søger.

Parallelt udviklingsforløb og effektivt designsystem

VELFAC åbnede døren for Knowit Experience i foråret 2021. Her blev der snakket store og små visioner og præmisser for, hvordan det nye site skulle udfolde sig. For at undgå at VELFAC skulle stå med næsen mod ruden i et år, implementerede vi den nye brugeroplevelse og det nye design med .NET i Episerver parallelt med det eksisterende site. Dette gav VELFACs redaktører mulighed og tid til at oprette indhold og bygge det nye velfac.dk, mens det oprindelige site kørte uberørt imens. 

Vi har bygget sitet ved at arbejde komponentbaseret i Stencil JS og udvikle vores designsystem i Storybook, hvilket ikke kun har effektiviseret vores indsats, men også været fordelagtigt for VELFAC, da løbende vedligehold og optimering er gjort nemmere og mere risikofrit, mens vi samtidig sikrer en høj grad af ensartethed. 

Hos Knowit Experience arbejder vi i øvrigt ofte med designsystemer til at skrue op for effektiviteten og sikre en langt mere konsistent og kvalitetssikker design- og udviklingsfase. 

Læs vores blogindlæg om 7 gode grunde til at bruge et designsystem.

Gennemsigtigt produktoverblik

VELFAC bryster sig af et kæmpe sortiment af vinduer, som altid er i udvikling. Men efterhånden som produktudvalget er blevet større, er overskueligheden blevet mindre, og til sidst var kundeoplevelsen, at man som besøgende hurtigt mistede overblikket over de mange produkter, hvilket gjorde det svært at finde, hvad man søgte. Med et ønske om at overføre det lette udtryk fra deres trykte katalog til websitet, brugte vi et PIM-system til at forbedre den online brugeroplevelse.



 

Den digitale brugeroplevelse skinner igennem

Efter et signifikant løft af UX og æstetik på velfac.dk og det strategiske arbejde med PIM- og designsystemer, står VELFAC nu tilbage med en skinnende digital brugeroplevelse. Siden lanceringen af det nye site, har der været en 7,85% stigning i de besøgendes tid på siden, og med en bounce rate reduktion på 2,3% viser den nye digitale løsning sig også at have en effekt på de besøgendes ageren med indholdet.

"Vi har været supertilfredse med samarbejdet med Knowit igennem hele projektet. Vi har oplevet meget kompetente folk i alle projektets faser lige fra design og UX, til udvikling, test og den gennemgående projektledelse. Vi havde fra begyndelsen en klar ide om hvor vi ville hen med projektet. Den ide har Knowit forstået, forfinet og forbedre til et resultat, der er bedre end forventet og vi som kunde er ovenud tilfredse med."

Morten Bonde Pedersen, Digital Lead Manager & Webmaster, VELFAC

Kontakt os
Sara Marie Alvad
Creative Director
Kontakt mig
Kontakt mig

Til toppen