Digitalisering af inspektioner
Vestas er i mange år gået forrest i den digitale transformation af den globale, bæredygtige energisektor. Det gælder også den vigtige serviceforretning. Men et vigtigt element i servicen har indtil nu været forbigået. Nemlig den regelmæssige inspektion af turbinerne, der har til hensigt at opdage slitage og skader på vingerne.
Markedsstandarden på dette område er fortsat, at serviceteknikere tager billeder af turbinerne fra jorden, eller firer sig ned via helikopter. Begge måder er bekostelige og besværlige. Derfor er det et markant fremskridt i industrien, at Vestas nu er i stand til at sende en drone op for at tage billederne.
Droneteknologi revolutionerer mulighederne for serviceeftersyn og dataindsamling om Vestas’ mange vindmølleturbiner – helt ned til én specifik vinge, på én specifik turbine. Det giver kunderne øget kontrol over deres assets. Det gør det muligt vurdere turbinernes stand inden for få minutter. Og så gør det det markant nemmere at foretage eftersyn af vindmølleparker til havs.
Inspektionerne er et vigtigt element i implementeringen af Blade Asset Management, der er et af Vestas’ vigtigste digitale serviceværktøjer. Det giver kunderne mulighed for at overskue, monitorere og analysere både enkelte vindmølleturbiner og komplette vindmølleparker.